Rudice - Rudické propadání a lom Seč

Letos jsme se rozhodli, že po několika letech navštívíme Moravský kras. Tentokrát se ale nesoustředíme na Macochu, Býčí skálu a jeskyně, ale ostatní části Moravského krasu, které jsou jistě zajímavé, leč často opomíjené. Jako první z těchto výletů jsme naplánovali do obce Rudice a jejího okolí začátkem dubna. Jedná se o obec s železářskou a hornickou tradicí, jejíž vznik sahá až do roku 1247. Název obce je odvozen od těžby železné rudy, která zde dosáhla svého vrcholu v 19. století.

Obec leží v nadmořské výšce 490 až 530 m ve střední části Moravského krasu. Největší zajímavostí je zde určitě 13 km dlouhý jeskynní systém Rudického propadání, který je tak druhou nejdelší jeskyní u nás. V tomto systému se nachází nejhlubší suchá propast (-153 m) u nás. Jeskyně je vytvořena Jedovnickým potokem, který se propadá v aktivním ponoru slepého údolí nedaleko Rudice a vyvěrá u Býčí skály v Josefovském údolí nedaleko Adamova. Jeskynní systém vede přímo pod obcí. Odpoledne jsme se např. stavili občerstvit v Dělnickém domě, kde se nachází restaurace Tumperek (vřele doporučujeme), pod kterou je přímo situován tzv. Rudický dóm. Výzkumem a dokumentací tohoto systému se zabývají jeskyňáři České speleologické společnosti ze základní organizace Rudice. Jejich výsledky jsou i ve stálé expozici v obecním muzeu ve větrném mlýnu. Nad propadáním se nachází krásná scenérie skal Kolíbek, které si oblíbily i filmaři. Směrem od obce Olomoučany se těsně před Rudicí nachází lom Seč, který jsme rovněž navštívili, za shlédnutí stojí i kaple sv. Barbory a větrný mlýn holandského typu z roku 1865, který plnil svůj účel do r. 1945.

Rudice je -ta

(Tamka, 28. 12. 2012 18:22)

Jen malá poznámka. Obec je ta Rudice.
Je kousek od Jedovnic (to jsou zase pro změnu ty Jedovnice)
Ale jinak mohu jen vřele doporučit návštěvu tohoto kraje

Re: Rudice je -ta

(Ivča + Jirka, 28. 12. 2012 21:51)

Ano, ano, my to víme. Ale je pravda, že nám to na jednom místě uteklo. Už jsme to napravili. ;-) Díky,
I+J

RE: ještě Rudice

(Ivča + Jirka, 17. 9. 2009 23:19)

Ahoj Renčo, díky za tip s mlokama. Opravdu jsme netušili, že by tam mohli být. My jsme takto náhodou objevili letos na jaře spoustu čolků na Jezírkách nad Údolím oddechu. Budeš-li mít zájem, mrkni do 2009 Okolí Brna, a to do fotogalerie Údolím oddechu do obory Holedná. Pár snímků tam objevíš, ale špatně se to fotilo.
Jinak máme radost, že se z Tebe stal náš častý "komentátor". :D

ještě Rudice

(renča, 17. 9. 2009 9:13)

Tak to se teda budu hodně moc těšit. Včera jsem byla jen tak na odpoledne zase ve svých milovaných Obřanech, a na jedné skalce se přede mnou doslova producírovala nádherná babočka, ta teda byla, kam se na ni hrabeme!!! :))Tak jsem si na vás hned vzpomněla, že by to byla krásná fotka, já ji mám vyfocenou pouze před svýma očima, ale díky za to.
Ještě jsem si vzpomněla na ty Rudice - jsou prý stále v ohrožení, že si ten lom někdo pronajme nebo koupí ke komerčním účelům a pár ochranářů dělá co může, aby to odvrátili.Občas se tam v létě vykoupám - myslím stále Seč - a v té mléčně bílé vodě, která je prý fiziologicky naprosto čistá vlivem rozpuštěného vápence, plavou mloci, prý nějaký docela vzácný druh, který se jen tak někde nevidí.Bylo mi to svěřeno jako tajemství, aby lidi zase nevymysleli nějakou srabárničku, ale vám to říkám s klidným svědomím. Tak až se tam zase někdy ocitnete v létě, tak mrkněte do vody, často jsou vidět i u hladiny a koupání je tam skvostné.
Taky vám přeju bohatý podzim a krásné zážitky a v zimě bychom se pak mohli setkat někde u čajíčku a popovídat a zavzpomínat na léto :)).

RE:kamrád geolog

(Ivča+Jirka, 16. 9. 2009 20:25)

Naprosto souhlasíme, jsou to propojené nádoby a "platit" je v takovém případě třeba.
My se také ještě snažíme využít hezkých dnů, takže jsme pořad někde. Akorát to nestíháme zpracovávat. Věříme, že to ale o zimních dlouhých večerech doženeme. To se pak nebudou všichni stačit divit, jak to tady bude přibývat. :D
Měj se a pěkně si ještě užij hezké chvilky v přírodě.

kamarád geolog

(renča, 16. 9. 2009 14:36)

Tak to je mi líto, že se lidem stávají takové věci. Okrádání mezi lidma je kauza opravdu hnusná. Útěchou by mu to asi nebylo, ale mám takovou zkušenost, že když člověk o něco přijde, hlavně materiálního, vždycky si tím tzv. něco zaplatí, něco třeba daleko horšího.
Je teda fakt, že trochu taky sbírám - zkameněliny, minerály, ale jak toho začnu mít moc, mám takovou tendenci buď to rozdat nebo zase vrátit zpátky do přírody. Proč tolik hromadit že? :))
Do Rudic zajedu ještě tento týden a pak se podělím o zážitky, zároveň ještě z té Květnice, papapa

RE:Seč

(Ivča+Jirka, 22. 8. 2009 0:17)

Ahoj Renčo, že se zde dají nalézt i geodky jsme ani netušili. Nějaké geodky, pár exemplářů, jsme objevili v Českém ráji, zejména chalcedony. Když se rozříznou a vyleští, je to nádhera. O existenci tišnovské burzy víme, ale nikdy jsme ji nenavštívili. Máme jednoho znáého, který je do minerálů i geod blázen. Dokonce se stal spolumajitel nějakého malého lomu s drahokamy na Srílance. Měl slušnou sbírku a zval nás, ať se přijdeme na sbírku podívat. Než k tomu došlo, někdo ho vykradl a kompletní sbírku si odnesl. Někdo šel prý najisto. Byl z toho, chudák, hodně špatný. :-(
Každopádně máme radost, že se Ti fotky líbí a evokují Ti vzpomínky.
I+J

Seč

(Renda, 17. 8. 2009 23:09)

Tak Rudice mám taky prochozené skrz naskrz :)). Ty fotky jsou nádherné a připomenuly mi minulý rok, kdy jsem měla víc času a byla tu snad 6x. Lom je naditý prvohorníma a třetihorníma zkamenělinama(doufám, že to píšu dobře) a najdou se tu i místní zajímavosti v podobě rudických geod, což jsou zajímavé kameny v podobě koulí převážně z křemene, které mají uvnítř shluky křemenných krystalů - krása nádhera - bývají k vidění i k prodeji - bohužel - na tišnovské každoroční burze minerálů na jaře i na podzim.